TY - JOUR JF - jispp JO - VL - 3 IS - 9 PY - 2015 Y1 - 2015/1/01 TI - The response of physiological characteristics of chickpea to K and Zn fertilizers under dryland farming and supplementary irrigation conditions TT - واکنش خصوصیات فیزیولوژیک نخود به کودهای روی و پتاسیم در شرایط دیم و آبیاری تکمیلی N2 - به منظور بررسی اثرات آبیاری تکمیلی و مصرف کود‏های روی و پتاسیم بر برخی خصوصیات فیزیولوژیک نخود آزمایشی به صورت اسپلیت پلات فاکتوریل با طرح پایه بلوک‏های کامل تصادفی با سه تکرار در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه اجرا گردید. دو سطح آبیاری (عدم آبیاریW1= و آبیاری تکمیلی در مرحله به نیام رفتن = W2) به عنوان کرت اصلی و ترکیب تیمارهای کود روی از منبع سولفات روی در چهار سطح (صفر، 20، 40 و 60 کیلوگرم در هکتار) و کود پتاسیم از منبع سولفات پتاسیم در سه سطح (صفر، 50 و 100 کیلوگرم در هکتار) به عنوان کرت‏های فرعی در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد که اثر آبیاری بر ویژگی‏های فیزیولوژیک مورد مطالعه در گیاه نخود به جز کلروفیل آ و آب نسبی از دست رفته‏ی برگ‏ها معنی‏دار شد. اثر کود روی نیز بر همه صفت‏ها (محتوای پرولین، پروتیین دانه، عدد کلروفیل متر، کلروفیل آ، کلروفیل ب، کلروفیل کل، ، و ) معنی‏دار بود. اثر کود پتاسیم بر همه پارامترها به جز شاخص کلروفیل اسپد معنی‏دار شد. نتایج نشان داد که انجام آبیاری تکمیلی، عدد کلروفیل متر، کلروفیل ب، کلروفیل کل و محتوای نسبی آب برگ‏ها را افزایش داد. در شرایط تنش خشکی، محتوای پرولین برگ و میزان پروتئین دانه بیش از تیمار آبیاری تکمیلی بود. مصرف کود روی در حد بهینه سبب بهبود شاخص‏های فیزیولوژیک در گیاه نخود گردید. همچنین در همه صفت‏ها بجزء عدد کلروفیل متر کاربرد کود پتاسیم سبب بهبود صفات فیزیولوژیک گردید. مصرف 40 کیلوگرم کود روی سبب بهبود شاخص‏های فیزیولوژیک در گیاه نخود گردید. در شرایط آبیاری تکمیلی و به ترتیب مصرف 40 و 100 کیلو گرم از کودهای روی و پتاسیم، گیاه از وضعیت فیزیولوژیکی بهتری برخوردار بوده و بالاترین میزان عملکرد را نیز تولید نموده است. . SP - 71 EP - 84 AU - moemeni, Fardin AU - Ghobadi, Mokhtar AU - Jalali-Honarmand, Saeid AU - Shekaari, Parviz AD - Razi University KW - Chickpea KW - Chlorophyll KW - Drought stress KW - Fertilizer KW - Protein KW - Proline UR - http://jispp.iut.ac.ir/article-1-155-fa.html ER -